سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاریخچه تراکت

تراکت‌های تبلیغاتی معمولا به چندین روش‌ توزیع و پخش می‌شوند که آن جمله می‌توان به پخش شدن بین مردم در خیابان‌ها، فرستادن به درب خانه‌ها از طریق پُست، به داخل انداختن از میان درب خانه‌ها، قرار گرفتن در زیر برف‌پاک‌کن ماشین‌ها، توزیع شدن بین مردم در نمایشگاه یا مراسم خاصی و یا چسباندن بر روی دیوارها اشاره کرد. گاهی این تراکت‌ها بر روی بولتن‌هایی که در کافی‌شاپ‌ها، دانشگاه‌ها یا مکان‌هایی از این دست نیز گذاشته می‌شوند.

 

امروزه تعدادی از افراد یا سازمان‌ها، تراکت‌های تبلیغاتی را از طریق ایمیل ارسال می‌کنند. این کار هزینه‌های چاپ و پُست یا استخدام افرادی برای پخش کردن تراکت‌ها در بین مردم را از بین می‌برد. تراکت الکترونیکی می‌تواند در متن ایمیل گنجانده یا به آن ضمیمه شود.

محتوا اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد: فقط به تصاویر و طراحی زیبا در تراکت‌ تبلیغاتی تکیه نکنید. تصاویر و طراحی برای جلب توجه بسیار مفید هستند اما محتوا همیشه از اهمیت بالاتری برخوردار است. مخاطب شما کیست؟ هدف تراکت تبلیغاتی چیست؟ پاسخ دادن به این قبیل سؤالات، به شما کمک می‌کند تا از تیتر مناسب استفاده کنید، کلمات درست را انتخاب و به بهترین شکل ممکن تراکت‌ها را در بین مردم توزیع کنید.

جلب توجه کنید: پخش تراکت تبلیغاتیِ شما باید با تراکت‌های دیگر به شکلی متفاوت باشد که مردم را به خواندن آن ترغیب کند. از تصاویر جذاب، رنگ‌های روشن و چاپ با کیفیت استفاده کنید. سعی کنید با استفاده از جملاتی که جلب توجه می‌کنند، تعداد بیشتری از افراد را به خواندن تراکت خود تشویق کنید.

استفاده نکردن از تصاویر، بهتر از به کار بُردن تصاویر بد است: از تصاویر با‌ کیفیت بالا و خوب برای ایجاد تمرکز بصری استفاده کنید. اگر تراکت تبلیغاتی شما از تصویری که جلب توجه کرده و روایت‌گر داستانی باشد برخوردار نیست، همان بهتر که اصلا تصویری در آن به کار نرود. به جای آن می‌توانید از طراحی با استفاده از متن و رنگ‌های شاد استفاده کنید.

اطلاعات مفید در آن قرار دهید: معمولا مردم به اطلاعاتی علاقه‌ دارند که به نوعی بتواند برای‌شان مفید باشد. برای یک لحظه خودتان را به جای مشتریان‌تان قرار دهید. شرکت شما چه محصولی می‌تواند تولید کند که به سود آنها باشد؟ نیازها و خواسته‌های مشتریان‌‌تان چه هستند؟ سعی کنید آن نیازها را مورد هدف قرار دهید. برای اینکه توجه و علاقه‌ی خوانندگان خود را از دست ندهید مختصر و مفید حرف بزنید. تراکت را با اطلاعات اضافه و غیرضروری پُر نکنید. از جملات کوتاه استفاده کنید و فقط در مورد موضوع مورد نظر اطلاعات بدهید.

دلیلی برای اقدام و عمل به مخاطب بدهید: در مورد نتیجه‌ای که از این تبلیغات انتظار دارید واضح و شفاف باشید. انتظار دارید مخاطبان بعد از خواندن تراکت تبلیغاتی شما چه واکنشی نشان دهند؟ با استفاده از جمله‌ای که آنها را به اقدام مورد نظر تشویق می‌کند، قصد خود را نشان دهید. در میان جملات رایجی که برای این منظور استفاده می‌شوند می‌توان به «همین حالا صرفه‌جویی کنید»، «مجانی ثبت‌نام کنید»، «همین حالا سفارش دهید» و «همین امروز تماس بگیرید» اشاره کرد. برای افزایش قدرت جملات، می‌توانید از محدودیت زمانی برای اقدامات مخاطبان استفاده کنید.

بارها و بارها متن را خوانده و آزمایش کنید: بارها این اتفاق افتاده است که به خاطر یک اشتباه کوچک، هزاران تراکت دوباره چاپ شده‌اند. متن تراکت تبلیغاتی خود را بارها و بارها بخوانید. قبل از اینکه تراکت‌ها را در حجم بالا به چاپ برسانید، تعداد کمی آزمایشی چاپ و بین مردم توزیع کنید تا مطمئن شوید هیچ اشتباهی در آنها رخ نداده است. از این چاپ آزمایشی می‌توانید متوجه شوید که مثلا، اندازه‌ی عنوان مناسب است و می‌تواند از فاصله‌ی دور جلب توجه کند یا نه.